Pondelok Svätého Ducha

 

 

V tento deň, pondelok Päťdesiatnice, oslavujeme toho presvätého, životodarného a presilného Ducha, jedného z Božej Trojice, ktorý je rovný v sláve, podstate a úcte Otcovi a Synovi.

Svätý Duch nezostúpil na ústa apoštolov, ale na hlavy, ako symbol vlády a ostatného tela, a do samotného rozumu, od ktorého pochádza aj reč. Duch spustil ako nejaký obraz ohlasovanie národom, lebo apoštoli boli ustanovení za učiteľov celej zeme, pretože ustanovenie skrze rukopoloženie už existovalo. Hlas a oheň boli už na Sinaji, preto sa teraz zjavil Duch a tak ako vtedy tak aj teraz bol daný zákon ale  rozličný. Mnohí sa smiali vanutiu, pretože si mysleli, že je koniec, ktorý Kristus predpovedal Židom o ich zničení, keď v horlivosti povedal, že nik, kto je telesný, nezmýšľa duchovne. Apoštolov odsudzovali za to, že sú opití, ale Peter vstal a uprostred národa prehovoril, potupiac ich tvrdenie a nebojac sa pravdy, že sa teraz naplnilo Joelovo proroctvo a obrátil ich tritisíc. Svätý Duch sa nazýva Utešiteľom, lebo nás utešuje a môže nás upokojiť, lebo sme ho prijali namiesto Krista, a tým ho máme ako Krista, pretože sa za nás prihovára nevysloviteľnými vzdychmi k Bohu a stojí ako náš milovník podobne ako Kristus, pretože je Utešiteľom. Preto sa Svätý Duch nazýva aj druhý zástanca. Apoštol totiž  hovorí: „Máme u Boha zástancu Ježiša.

Tento Svätý Duch je jeden s Otcom a Synom, spolu s nimi všetko tvorí a tiež má sám v sebe vzkriesenie. A keď chce, tvorí, posväcuje, rozdeľuje, tvorí nové, posiela, robí múdrym, maže prorokov; jednoducho povedané, vo všetkom je svojvoľný, presilný, dobrý, skutočný a vládnuci. Tým aj všetka múdrosť, život, pohyb, všetko spoločenstvo svätosti a každý život. Jednoducho, má všetko, čo aj Otec a Syn, okrem rodenia, lebo vychádza od jediného Otca. Svätý Duch sa vylieva na každé telo, napĺňa svet každým darom a tým všetky národy vedie k videniu Boha a každá choroba a jazva je odohnaná. Trikrát bol Kristom darovaný Svätý Duch učeníkom. Pred utrpením ho nezjavil viditeľne, Po vzkriesení zjavne dýchnutím a teraz ho podstatne poslal, lepšie povedané, sám zvrchovane zostúpil, posvätil ich a osvietil a tým sa znova priviedli všetky konce zeme [k posväteniu] prijatím Svätého Ducha.

Na príhovor svätých apoštolov, Kriste, Bože náš, zmiluj sa nad nami.

 

Synaxár