Kvetná nedeľa

 

V tento deň slávime slávny a svetlý sviatok paliem, a to z tejto príčiny: Po vzkriesení Lazára z mŕtvych, mnohí vidiac, čo sa stalo, uverili v Krista. Preto sa židovská veľrada rozhodla, že zabijú Krista aj samotného Lazára. No Kristus sa vzdialil ponechajúc miesto ich zlobe, kým Židia rozhodli, že ho zabijú na sviatok Paschy.

 

Keďže sa už dlhší čas ukrýval, šesť dní pred Paschou prišiel Ježiš do Betánie, kde býval Lazár, kedysi mŕtvy. Pripravili mu obed a Lazar jedol s ním. Jeho sestra Mária pomazala myrom Kristove nohy. Na druhý deň ráno poslal (Ježiš) svojich učeníkov, aby mu priviedli oslicu a osliatko. Ten, ktorému je nebo prestolom, sadá si na osliatko a vstupuje do Jeruzalema. Hebrejské deti mu prestierali svoje plášte a palmové ratolesti. Jedni ich zrezávali, iní ich niesli v rukách a prevolávali: "Hosana Synovi Dávidovmu! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, Kráľ Izraela!" Bol to Svätý Duch, ktorý naplnil ich ústa slávou a chválou Kristovi.

 

Palmami, či ich ratolesťami oznamovali deti Kristovo víťazstvo nad smrťou. Ratolesťou sa u Hebrejov rozumie mäkká vetva. Bolo zvykom, že víťazi v nejakých zápasoch alebo bitkách, boli poctení a sprevádzaní vo víťazných sprievodoch s ratolesťami kvitnúcich stromov. Osliatko v prorockom zmysle označovalo nás, ľudí z pohanov. Na ňom si Kristus odpočinul a bol nazvaný vládcom, víťazom a kráľom celej zeme. O tomto sviatku svedčí aj prorok Zachariáš: "Plesaj hlasno, dcéra Siona, hľa, tvoj kráľ ti prichádza, ponížený je a nesie sa na oslovi, na osliatku, mláďati oslice" (Porov. Zach 9,9). Aj Dávid svedčí o deťoch hovoriac: "Z úst nemluvniat a dojčeniec pripravil si si chválu" (Ž 8,3). Keď Kristus vstupoval do mesta, rozvíril sa celý Jeruzalem. Veľkňazmi pobúrení ľudia ho z pomsty chceli zabiť. No on sa ukryl a keď znova prišiel, hovoril k nim v podobenstvách.

 

Pre svoje nevýslovné milosrdenstvo, Kriste, Bože náš, urob z nás víťazov nad telesnými vášňami. Dovoľ nám uzrieť tvoje svetlé víťazstvo nad smrťou i životodarné vzkriesenie a zmiluj sa nad nami teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

 

Synaxár